T.C.
ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI
DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TAŞKIN MEVZUATI
Sedat ÖZPINAR
DSİ 13. Bölge Müdürü
ANTALYA
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 2 / 25
TAŞKIN MEVZUATI
Ülkemizde depremlerden sonraki en önemli
afet “TAŞKIN” olayıdır.
TAŞKIN, akarsuyun çeşitli nedenlerle,
doğal yatağından taşarak çevresindeki
arazilere, yerleşim yerlerine, altyapı
tesislerine ve canlılara zarar vermek
suretiyle, etki bölgesindeki tabii yaşamı da
olumsuz yönde sosyal ve ekonomik kesintiye
uğratan olaydır.
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 3 / 25
Yıllara Göre Taşkın Sayısı
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Yıllar
Sayı
* 23.12.2009 tarihi itibariyle Bölgelerdenden bilgi notu ulaşan taşkınlar
Son yıllardaki iklim değişikliklerinin sonucu olarak yoğunlaşan ve
toplumun her kesimini ilgilendiren TAŞKIN olaylarının önemini belirtmek ve
zararlarını azaltmak amacı ile Çevre ve Orman Bakanlığı’mız 2010 yılını
“TAŞKINLA MÜCADELEDE SEFERBERLİK YILI” olarak ilan etmiştir.
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 4 / 25
ANAYASA
KANUN YÖNETMELİK GENELGE
Mevzuat, kısaca yürürlükte olan yasal hükümlerdir.
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 5 / 25
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 5. maddesine göre;
Türkiye Cumhuriyeti Sınırları içinde yaşayan Türk
Milletinin her türlü temel hak , hukuk ve ihtiyaçları
Devletin güvencesi altına alınmıştır.
Taşkın Mevzuat n Mevzuatı da bu maddeye istinaden olu da bu maddeye istinaden oluşturulmu turulmuştur.
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 6 / 25
TAŞKINLA İLGİLİ KANUNLAR
( 12 Adet )
6200 Sayılı Kanun Devlet Su İşleri Umum Müdürlüğü Teşkilat ve Vazifeleri Hakkında Kanun
4373 Sayılı Kanun Taşkın Suları ve Su Baskınlarına Karşı Korunma Kanunu
5216 Sayılı Kanun Büyükşehir Belediyesi Kanunu
7269 Sayılı Kanun Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun
5237 Sayılı Kanun Türk Ceza Kanunu
5442 Sayılı Kanun İl İdaresi Kanunu
2872 Sayılı Kanun Çevre Kanunu
5393 Sayılı Kanun Belediye Kanunu
1593 Sayılı Kanun Umumi Hıfzısıhha Kanunu
5326 Sayılı Kanun Kabahatler Kanunu
5403 Sayılı Kanun Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu
442 Sayılı Kanun Köy Kanunu
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 7 / 25
Taşkınlarla ilgili en önemli Yasa, 6200 Sayılı Yasadır.
Çoğu kere DSİ’ nin görevleri arasındaki sulama tesisleri,
barajlar, göletler, içme suyu konuları taşkından önce ifade
edilmesine rağmen, 6200 sayılı yasanın 2. maddesi (a) bendinde,
DSİ’nin birinci sıradaki görevi “TAŞKIN SULAR VE SELLERE KARŞI
KORUYUCU TESİSLER MEYDANA GETİRMEK” olarak belirlenmiştir.
DEVLET SU İŞLERİ UMUM MÜDÜRLÜĞÜ TEŞKİLAT VE VAZİFELERİ
HAKKINDAKİ KANUN
TAŞKIN MEVZUATI
Kanun Numarası: 6200
Kabul Tarihi: 18/12/1953
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 8 / 25
Kanun Numarası: 4373
Kabul Tarihi: 14/01/1943
TAŞKIN SULARA VE SU BASKINLARINA KARŞI KORUNMA HAKKINDAKİ
KANUN;
Madde 1 - Yüksek seviye gösteren umumi ve hususi, kapalı veya akarsuların
taşmasiyle su altında kalan veya su baskınlarına uğrayabilecek olan sahaların sınırları Nafıa
Vekaletinin teklifi üzerine İcra Vekilleri Heyetinin kararı ile tesbit ve ilan edilir.
(Madde 2 – Genel olarak yapılacak olan kamulaştırma ile ilgili bilgileri içerir.)
Madde 3 - Birinci madde hükümleri dairesinde tesbit ve ilan edilmiş olan sınırlar içinde tesisat,
inşaat veya tadilat yapmak, fidan veya ağaç dikmek yasaktır. Müsaade verilmesi, Su İşleri Müdürünün,
bulunmıyan yerlerde Nafıa Müdürünün fenni mahzur olmadığı hakkında rapor vermiş olmasına bağlıdır.
Birinci fıkra hükmüne muhalif olarak izin istihsal edilmeden yapılan ve suyun akmasına veya su
seviyesinin yükselmesine tesiri olan tesisat, inşaat veya tadilat,dikilen fidan veya ağaçlar mahalli Su
İşleri Müdürünün, yoksa Nafıa Müdürünün teklifi üzerine valinin karariyle yıktırılır veya kaldırılır ve bu
hususta yapılan masraflar sahiplerinden alınır.
Kısaca, bu kanunla taşkına uğrayan ve uğraması muhtemel sahaların
tespiti ve bu sahaların iskana kapatılarak, Taşkına neden olacak mevcut yapılar
var ise kaldırılması konusu hükme bağlanmıştır.
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 9 / 25
Kanun Numarası: 5216
Kabul Tarihi: 10/07/2004
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ HAKKINDA;
r) Su ve kanalizasyon hizmetlerini yürütmek, bunun için gerekli baraj ve diğer tesisleri
kurmak, kurdurmak ve işletmek; derelerin ıslahını yapmak; kaynak suyu veya arıtma
sonunda üretilen suları pazarlamak.
i) Sürdürülebilir kalkınma ilkesine uygun olarak çevrenin, tarım alanlarının ve su
havzalarının korunmasını sağlamak; ağaçlandırma yapmak; hafriyat toprağı, moloz, kum ve
çakıl depolama alanlarını, odun ve kömür satış ve depolama sahalarını belirlemek, bunların
taşınmasında ………
b) Çevre düzeni plânına uygun olmak kaydıyla, büyükşehir belediye ve mücavir alan
sınırları içinde 1/5.000 ile 1/25.000 arasındaki her ölçekte nazım imar plânını yapmak,
yaptırmak ve onaylayarak uygulamak; büyükşehir içindeki belediyelerin nazım plâna uygun
olarak hazırlayacakları uygulama imar plânlarını, bu plânlarda yapılacak değişiklikleri,
parselasyon plânlarını ve imar ıslah plânlarını aynen veya değiştirerek onaylamak ve
uygulanmasını denetlemek; nazım imar plânının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içinde uygulama imar plânlarını ve parselasyon plânlarını yapmayan ilçe ve ilk kademe
belediyelerinin uygulama imar plânlarını ve parselasyon plânlarını yapmak veya yaptırmak.
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 10 / 25
Kanun Numarası: 7269
Kabul Tarihi: 15/05/1959
UMUMİ HAYATA MÜESSİR AFETLER DOLAYISIYLA ALINACAK TEDBİRLER VE
YAPILACAK YARDIMLAR HAKKINDAKİ KANUN
Su baskınına uğramış veya uğrayabilir bölgeler, Bayındırlık ve İskan Bakanlığının
teklifi üzerine, Devlet Su İşlerinin bağlı bulunduğu Bakanlıkça belirlenir. Bu bölgeler afete
maruz bölge olarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca
kararlaştırılır ve bu suretle tespit olunan sınırlar, Bayındırlık ve İskan Bakanlığının isteği
üzerine ilgili valiliklerce mahallinde ilan olunur.
Takibinde gerekli işlemler Afet İşleri Acil Durum Yönetimi Başkanlığı’nca takip
edilir.
Bu kanunun uygulanması durumunda; taşkın alanı içinde kalan
herhangi bir yerleşim yeri başka bir bölgeye nakledilebilir.
Madde 2 - (Değişik: 2/7/1968 - 1051/1 md.)
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 11 / 25
Kanun Numarası: 5237
Kabul Tarihi: 12/10/2004
TÜRK CEZA KANUNU;
ŞAHISLARIN KASITLI VEYA KASITSIZ DAVRANIŞLARI SONUCU MEYDANA
GELEN SU BASKINI SUÇLARININ İŞLENİŞİ, YORUMU, CEZALARI
HAKKINDAKİ KANUN
Madde 152
Madde 154
Madde 170
Madde 171
Suçların işlenişi halinde çeşitli cezaları kapsamaktadır.
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 12 / 25
• 09.09.2006 Tarih ve 26284 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan
2006/27 Sayılı Dere Yatakları ve Taşkınlar ile ilgili
Başbakanlık Genelgesi
• 20.02.2010 Tarih ve 27499 Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan
2010/ 5 Sayılı Akarsu ve Dere Yataklarının Islahı ile ilgili
Başbakanlık Genelgesi
BAŞBAKANLIK GENELGELERİ
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜ
ĞÜ-ANTALYA 13 / 25
Yurdumuzun de
ğişik yörelerinde meydana gelen ve can ve mal kayıplarına sebep oldu
ğu
kadar, günlük hayatı, her türlü ekonomik ve ticari faaliyeti olumsuz yönde etkileyen ta
ş
kınların
önlenmesi ve yol açtığı kayıpların giderilmesi için a
ş
a
ğıda belirtilen tedbirlerin alınması uygun
görülmü
ştür.
1 –
İl, ilçe ve belde gibi büyük ve orta ölçekteki planlı yerle
şim yerleri ile mevzii planlara göre
yapılan küçük ölçekteki her türlü yerle
şim birimlerine ait imar planlarının düzenlenmesi esnasında
Devlet Su İşleri Genel Müdürlü
ğü’nün (DS
İ)tedbir ve tavsiyelerine titizlikle uyulacaktır.
2 – Çe
şitli kullanım alanları olu
şturmak maksadıyla derelerin üzeri, zaruri hallere münhasır olmak
üzere DS
İ Genel Müdürlü
ğünün izni alındıktan sonra gerçekle
ştirilecek i
şlemler hariç, kesinlikle
kapatılmayacaktır. Bunun dışında dere yataklarında gerçekle
ştirilecek her türlü yapılar ilgili
kurum veya kurulu
şlarca onaylı bir projeye dayandırılacaktır.
3 – Dere yatakları üzerine her ne sebeple olursa olsun yapılacak köprü ve menfez gibi sanat
yapıları ile dere yatakları üzerinden veya sınırından geçirilecek enerji nakil hattı, yol, petroldo
ğal gaz boru hattı, telefon hattı, içme suyu ve kanalizasyon hatları ve benzerleri gibi çe
şitli
kurulu
şlarca de
ğişik maksatlı yapılar in
şa edilmeden önce DS
İ’nin ilgili Bölge Müdürlüklerinden
mutlak surette görü
ş alınacak ve yapılacak tesislerin bu görü
şe uygun olarak in
şası
sa
ğlanacaktır. Yapılan müracaatlara DS
İ tarafından 30 gün içinde cevap verilmemesi halinde
uygun görü
ş verilmi
ş sayılacaktır.
BA
ŞBAKANLI
ĞIN 2006/27 SAYILI GENELGES
İ
Konu: Dere Yatakları ve Ta
ş
kınlar
(09.09.2006 Tarih ve 26 284 Sayılı resmi gazete)
TA
ŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜ
ĞÜ-ANTALYA 14 / 25
4 – Kamu kurum ve kurulu
şlarınca, köprü altındaki su akış kesitinin daralmasına
sebebiyet veren ve su akışını engelleyen yapılar yapılmayacaktır. Özel ve tüzel ki
şilerce
yapılmak ve yaptırılmak istenen bu tür yapılara da kesinlikle izin ve ruhsat
verilmeyecektir.
İlgili kurumlarca yapılan denetimler neticesinde su akış kesitinin
daralmasına sebebiyet verdi
ği tespit edilen yapılar, imar mevzuatına göre mülki amirlerin
sorumlulu
ğunda yetkili belediye veya özel idare tarafından derhal kaldırılacaktır.
5 – Dere yata
ğından alınacak malzeme yerleri, köprüye göre tercihen memba tarafında
olacak ve hiçbir
şekilde köprüye 750 m. den daha yakın mesafede olmayacaktır.
Malzemenin alınması, derenin akış rejimini ve akış do
ğrultusunu de
ğiştirmeyecek
şekilde
olacaktır. Mansap tarafından malzeme alınması durumunda malzeme alınan yerle köprüye
olan mesafesi, yata
ğın topo
ğrafik, hidrolik ve taban malzemesi ko
şullarına göre tespit
edilecek ve bu mesafe hiçbir zaman 1000 m. den daha yakın olmayacaktır. Orijinal
talveg hattının muhafaza edilmesi
şartıyla ruhsat verilecek, kum-çakıl i
şletmeleri bu
esasa göre denetlenecek, aksi davranışta bulunanların ruhsatları iptal edilecektir.
6 – Dere ıslah çalışmaları esnasında, kamu kurum ve kurulu
şlarının sorumlulu
ğundaki
yapıların (yol, köprü ve benzeri) zarar görmemesi için ilgili kurulu
şların koordinasyonu
sa
ğlanarak gerekli tedbirler alınacaktır.
BA
ŞBAKANLI
ĞIN 2006/27 SAYILI GENELGES
İ
Konu: Dere Yatakları ve Ta
ş
kınlar
(09.09.2006 Tarih ve 26 284 Sayılı resmi gazete)
TA
ŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 15 / 25
7 – Karayolları Genel Müdürlüğü’nün sorumluluğundaki bölgelerde ilgili kuruluşlarca
yapılacak olan yol ve sanat yapılarının projeleri için Karayolları Bölge Müdürlüklerinden
görüş alınacak ve mezkûr Genel Müdürlük standartlarına uygun olarak yapılacaktır.
8 – Yol çalışmaları sırasında arazinin düşük kotlarında suyun akışını sağlamak, aynı
zamanda alt yapı tesislerinin inşasına imkân tanımak için ilgili kurumların, DSİ’nin
görüşleri doğrultusunda yeterli miktarlarda menfez yapmaları sağlanacaktır.
9 – Dere yatağı içinde veya dere yatağına bitişik alanlarda yapılan kum, çakıl ve
stabilize malzeme ocağı işletme faaliyetleri, DSİ’nin görüşleri doğrultusunda
yapılacaktır. Usule aykırı uygulamalarda ocakların izinleri, ruhsat veren idarelerce
iptal edilecektir.
10 – Pek çok yörede, hafriyat, molozlar ve çeşitli atıklar düzensiz bir şekilde
yollara, havzalara ve dere yataklarına boşaltılmaktadır. Boşaltılan katı atıklarla dolan
derelerin yatak kapasiteleri fevkalade azaldığından taşkın riski çok büyük ölçüde
artmaktadır. Dere yataklarına her türlü atık malzemenin dökülmesi, mülki amirler
ve/veya mahalli idareler marifetiyle sürekli kontrol altında tutulmak suretiyle
önlenecektir.
BAŞBAKANLIĞIN 2006/27 SAYILI GENELGESİ
Konu: Dere Yatakları ve Taşkınlar
(09.09.2006 Tarih ve 26 284 Sayılı resmi gazete)
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 16 / 25
11 – Akarsu yatakları içerisinde oluşan ve dere yatağı kesitini daraltarak veya mevcut
sanat yapılarının tıkanmalarına neden olarak taşkınlara ve muhtemel taşkının boyutunun
artmasına sebep olan ağaçlar ilgili idarece temizlenecektir.
12 – Ana dere güzergâhlarında öngörülen bu tedbirler, yan dereler için de aynen
uygulanacaktır.
13 – 4373 sayılı "Taşkın Sulara ve Su Baskınlarına Karşı Korunma Kanunu" içinde lüzumlu
görülen tedbirler alınacak ve yasaklanan faaliyetlerin önlenmesi takip edilecektir.
14 – Kadastro çalışmaları sırasında, dere yataklarında tabii akışa imkân verecek ve
kendiliğinden oluşmuş dere yatağı kesiti tescil dışı bırakılarak, derenin tabii akışına tahsis
edilecektir. Dere yatak genişliğinin tespitinde DSİ’nin bilgisi ve görüşü doğrultusunda
uygulama gerçekleştirilecektir. Kadastro çalışması tamamlanmış olan sahalarda münferit
tescil müracaatları halinde de aynı usul ve esaslar uygulanacaktır.
BAŞBAKANLIĞIN 2006/27 SAYILI GENELGESİ
Konu: Dere Yatakları ve Taşkınlar
(09.09.2006 Tarih ve 26 284 Sayılı resmi gazete)
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 17 / 25
• Kurum ve Kuruluşların yaptıkları, yaptırdıkları, planladıkları ve DSİ sorumluluk
alanlarıyla çakışan her projeleri için, projeye başlamadan önce DSİ nin ilgili Bölge
Müdürlüklerinden görüş almaları (İmar planları, köprü-menfez-sanat yapısı-yol
yapımları, enerji nakil, telefon, petrol-doğalgaz boru hatları v.b.),
• Dere yataklarına yapılan hertürlü müdahelenin, DSİ standartlarını ihlal ettiğinin
tesbit edililmesi durumunda derhal durdurulması (kum-çakıl ocakları gibi),
• Dere yataklarında mevcut yatağı daraltarak taşkına sebebiyet veren şartların ortadan
kaldırılması (Ağaçların temizlenmesi gibi)
• Kadastro çalışmalarında tabi akışa imkan verecek kendiliğinden oluşan dere yatakları
tescil dışı bırakılarak, kamulaştırma yapılmış olan alanlarda da yeni tahsisler için de
aynı esasların uygulanması hususlarını kapsamaktadır.
ANA HATLAR;
TAŞKIN MEVZUATI
BAŞBAKANLIĞIN 2006/27 SAYILI GENELGESİ
Konu: Dere Yatakları ve Taşkınlar
(09.09.2006 Tarih ve 26284 Sayılı resmi gazete)
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 18 / 25
BAŞBAKANLIĞIN 2010/5 SAYILI GENELGESİ
Konu: Akarsu ve Dere Yataklarının Islahı
(20.02.2010 Tarih ve 27 499 sayılı resmi gazete)
Küresel iklim değişikliğine bağlı olarak yağışların miktarında ve şiddetinde
meydana gelen farklılıklar ile ülkemizde son yıllarda sıkça görülen sellerin doğurduğu
taşkın felaketleri sebebiyle ve bundan sonra yaşanması muhtemel taşkınlarla mücadele
edebilmek maksadıyla akarsu ve dere yataklarının bir seferberlik anlayışı ile ıslah
edilmesi gerekli görülmüştür.
Bu sebeple, başta can kaybı olmak üzere, doğrudan ve dolaylı olarak meydana
gelebilecek tüm taşkın zararlarının asgariye indirilebilmesi için, "Dere Yatakları ve
Taşkınlar" konulu 2006/27 sayılı Başbakanlık Genelgesine aynen ve titizlikle uyularak
aşağıda belirtilen hususların yerine getirilmesi gerekmektedir.
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 19 / 25
1. Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün (DSİ) görev, yetki ve sorumluluk alam dahilindeki
tüm akarsu ve dereler, havza bazında taşkın riski ve muhtemel taşkın zararları yönüyle
değerlendirilerek, acil, kısa, orta ve uzun vadede ıslah edilmesi gerekli olan akarsu ve
dereler tespit edilecektir. Bu çerçevede hazırlanacak akarsu ve dere yatakları ıslah
programı Çevre ve Orman Bakanlığının onayına sunulacaktır.
2. Çevre ve Orman Bakanlığınca onaylanan akarsu ve dere yatakları ıslah programının
uygulanabilmesi için, öncelikle ildeki kamu kurum ve kuruluşlarının iş makineleri, malzeme,
ekipman ve personeli il Valisinin koordinasyonunda bir protokol ile DSİ emrine verilecektir.
Kamu kurum ve kuruluşlarının iş makineleri, malzeme, ekipman ve personeliyle
gerçekleştirilmesi uygun sürede mümkün olmayan akarsu ve dere ıslahlarına ait işler,
kısmen veya tamamen ihale edilmek suretiyle yaptırılacaktır. Bu çalışmalara ilişkin proje,
mühendislik, kontrollük ve eğitim hizmetleri, DSİ tarafından idari imkânlarla veya ihale
edilmek suretiyle sağlanacaktır.
BAŞBAKANLIĞIN 2010/5 SAYILI GENELGESİ
Konu: Akarsu ve Dere Yataklarının Islahı
(20.02.2010 Tarih ve 27499 sayılı resmi gazete)
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 20 / 25
3. Dereler üzerindeki hâlihazır yapılar, röleveleri alınarak taşkın koruma
kriterlerine göre DSİ tarafından tahkik edilecektir. Taşkın koruma kriterlerine uymayan
yapıların kaldırılması ve yerine uygun yapının ilgili kurum veya kuruluş tarafından
yapılması il Valisi sorumluluğunda ve koordinasyonunda sağlanacaktır.'
4. 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu gereği Büyükşehir Belediyenin görev,
yetki ve sorumluluğunda yürütülmesi gereken akarsu ve dere ıslahı işleri ile ilgili olarak;
bunların planalama safhasında DSİ’nin görüşü alınacaktır. Bahse konu işlerle ilgili her
türlü etüt, proje ve inşaat çalışmaları, kontrollük hizmetleri ile işletme ve bakım
faaliyetleri DSİ görüşüne uygun olarak yürütülecektir.
5. Islah edilecek, akarsu ve dere güzergahları üzerinde çeşidi kurum ve kuruluşlara
ait içmesuyu ve kanalizasyon şebekesi hatları, enerji nakil hattı, haberleşme hattı, boru
hatları ve benzeri tesislerin deplasmanı, ıslah çalışmalarını engellemeyecek şekilde, il
valilerinin koordinasyonunda ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından yapılacaktır.
BAŞBAKANLIĞIN 2010/5 SAYILI GENELGESİ
Konu: Akarsu ve Dere Yataklarının Islahı
(20.02.2010 Tarih ve 27499 sayılı resmi gazete)
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 21 / 25
6.Kamu kurum ve kuruluşlarının iş makineleri, malzeme, ekipman ve personeliyle yapılacak
akarsu ve dere yatakları ıslah çalışmaları için şantiyeler DSİ tarafından kurulacaktır. Bu
makinelerin şantiyelerde yapılabilecek bakım ve onarımları,akaryakıt giderleri ile görevlendirilen
personelin ilgili mevzuatı çerçevesinde ulaşım,yemek,çalışma mekanı gibi ihtiyaçları DSİ
tarafından karşılanacaktır. Makinelerin diğer bakım ve onarım giderleri, ait oldukları kurum ve
kuruluşlarca karşılanacak, şantiyelerin güvenliği il valilerince sağlanacaktır.
7.Kamu kurum ve kuruluşlarının iş makineleri, malzeme, ekipman ve personeliyle belediye ve
mücavir alan sınırlan dahilinde (Büyükşehir Belediyeleri hariç) yapılacak dere yataklarının ıslah
çalışmaları da ihtiyaç duyulacak taş vb. malzeme, öncelikli olarak ilgili belediye tarafından
karşılanacaktır. Bu malzemelerin ilgili Belediyece karşılanamama durumunda ya da belediye
sınırları dışında kalan ıslah çalışmalarında bahse konu malzemeler, valilik koordinasyonunda; il
özel idareleri veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca temin edilecektir.
8.Kamu kurum ve kuruluşlarının iş makineleri, malzeme, ekipman ve personeliyle yapılacak
akarsu ve dere ıslahı çalışmalarının, personele fazla çalışma ücreti ödenmesini gerektirmeyecek
şekilde yapılması esastır.Ancak, fazla çalışma yaptırılması zorunlu hallerde; fazla çalışma
ücretleri, çalışanların kendi kurum ve kuruluşları tarafından ödenecektir.
BAŞBAKANLIĞIN 2010/5 SAYILI GENELGESİ
Konu: Akarsu ve Dere Yataklarının Islahı
(20.02.2010 Tarih ve 27 499 sayılı resmi gazete)
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 22 / 25
9. DSİ tarafından yapılacak akarsu ve dere yatağı ıslahının projesine göre
yapılabilmesi için; bu alanlardan belediye ve mücavir alan sınırlan içinde bulunanlar , ilgili
belediyelerce DSİ’ye ihtilafsız teslim edilecek, bu alanların dışında kalan yerlerin ise
DSİ’ye tesliminin sağlanması hususunda gerekli çalışmalar valilerin koordinasyonunda
yürütülecektir.
10. Yapılacak ıslah çalışması öncesinde; İlgili mahalli idarelerce tesisin çalışma
sonrası işletme-bakım ve yönetim sorumluluğunu devralacaklarına dair "İnşa Halindeki
Tesisler Devir Sözleşmesi" imzalanacak, tesis inşaatının bitiminde, devir protokolü ile
tesisin işletme-bakım ve yönetim sorumluluğu ilgili mahalli idareye devredilecek ve devir
sonrasında yapılacak bakım ve onarım çalışmaları devralan mahalli idarece devir
sözleşmesi hükümlerine göre yapılacaktır.
BAŞBAKANLIĞIN 2010/5 SAYILI GENELGESİ
Konu: Akarsu ve Dere Yataklarının Islahı
(20.02.2010 Tarih ve 27 499 sayılı resmi gazete)
TAŞKIN MEVZUATI
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 23 / 25
• DSİ görev,yetki ve sorumluluk alanındaki tüm derelerin havza bazında
muhtemel taşkın riskiyle değerlendirilerek acil,kısa ve uzun vade ıslah
programlarının hazırlanarak uygulamaya geçilmesi,
• Bakanlıkça onaylanan programların hayata geçirilmesinde tüm Kurum ve
Kuruluşların her alanda DSİ ye destek olması(iş makinesi,malzeme,personel
v.b.)
• DSİ tarafından onaylanan projelerin uygulanabilmesi için; Belediye mücavir
alan sınırı içinde bulunan projelerin yer teslimlerinin ilgili belediyeler
tarafından ihtilafsız yapılması ve teslim edilmesi, bu alanların dışında ise
DSİ ye yer tesliminin Valilik koordinasyonu ile sağlanması,
• Taşkın Tesisleri İşletme Tebliğinin uygulanarak, kriterlere uymayan yapıların
kaldırılması, hususlarını kapsamaktadır.
ANA HATLAR;
TAŞKIN MEVZUATI
BAŞBAKANLIĞIN 2010/5 SAYILI GENELGESİ
Konu: Akarsu ve Dere Yataklarının Islahı
(20.02.2010 Tarih ve 27 499 sayılı resmi gazete)
13. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ-ANTALYA 24 / 25
Netice olarak;
Bahse konu Taşkın Mevzuatının uygulanabilirliği;
İLGİLİ TÜM KURUM VE KURULUŞLAR
ARASINDA NİTELİKLİ KOORDİNASYONUN
GERÇEKLEŞMESİYLE MÜMKÜNDÜR.
http://www.dsi.gov.tr/docs/sempozyumlar/1-4-task%C4%B1n-mevzuat%C4%B1-s-ozp%C4%B1nar-.pdf?sfvrsn=2
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder